Oświadczenie małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa.Szczegóły karty

USC-08 (13)

Urząd Miasta Kalisza, 2019-06-12
Poradnik Interesanta - Karta Usługi Publicznej

Oświadczenie małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa.

Wydział: Urząd Stanu Cywilnego

Proces: Ewidencja ludności i prowadzenie akt stanu cywilnego

Właściciel: Kędzia Beata

Osoba Nadzorująca: Korach Ewa

Wymagane dokumenty

  1. wniosek o przyjęcie oświadczenia –druk wypełniany w usc
  2. dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport) - do wglądu
  3.  dowód wpłaty opłaty skarbowej (11zł,-) wniesionej na konto Urzędu Miasta Kalisza

Miejsce załatwienia sprawy


Urząd Stanu Cywilnego
ul. Tadeusza Kościuszki 1A ,
62 – 800 Kalisz
Biuro Obsługi Interesantów
I piętro, pokój nr 34 lub nr 40 – Rejestracja Małżeństw
tel. : 62 5049783,   5049789,    5049782

UWAGA!

PRZED PODEJŚCIEM DO STANOWISKA NALEŻY POBRAĆ BILET Z BILETOWNIKA ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA PARTERZE BIURA OBSŁUGI INTERESANTÓW.

Termin


Z uwagi na konieczność weryfikacji danych osobowych na podstawie aktów stanu cywilnego ( np. aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie ) sporządzenie Protokołu zawierającego oświadczenie o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa może nastąpić po wprowadzeniu danego aktu do komputerowego Systemu Rejestrów Państwowych (Bazy Usług Stanu Cywilnego). W niektórych przypadkach dokonanie tej czynności trwa od 7 do 10 dni roboczych. Podpisanie Protokołu oświadczenia o powrocie do nazwiska poprzednio noszonego następuje wówczas w terminie uzgodnionym indywidualnie z Interesantem.

Jeśli akt stanu cywilnego figuruje w systemie komputerowym - podpisanie Protokołu następuje w chwili zgłoszenia się Interesanta w usc.

Sposób załatwienia sprawy

I etap
1. wypełnienie wniosku o przyjęcie oświadczenia o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem
    małżeństwa rozwiązanego prawomocnym wyrokiem Sądu Okręgowego
2. przeniesienie niezbędnego aktu lub wystąpienie kierownika do  konkretnego usc o przeniesienie tego aktu
    do komputerowego Systemu Rejestrów Państwowych (Bazy Usług Stanu Cywilnego)

II etap
1. weryfikacja danych osobowych Interesanta w oparciu o akty stanu cywilnego przeniesione do Systemu
    Rejestrów Państwowych - dokonana przez pracownika usc
2. sporządzenie protokołu zawierającego oświadczenie o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem
    małżeństwa
3. podpisanie protokołu przez Interesanta oraz kierownika lub z-cę kierownika usc
4. naniesienie zmian w akcie małżeństwa oraz Rejestrze PESEL - dokonana przez kierownika lub jego zastępcę
    lub wysłanie zlecenia do właściwego kierownika usc, /w miejscu zawarcia małżeństwa/, o naniesienie
    wzmianki w akcie małżeństwa oraz zmianę danych w bazie PESEL.

Opłaty

11 zł,- czynność urzędowa.
Opłatę skarbową uiszcza się w kasie urzędu – Biuro Obsługi Interesantów – ul. T. Kościuszki 1A
lub na rachunek bankowy:  PKO BP S.A  07 1020 2212 0000 5802 0387 5440

Opłatę wnosi się w dniu podpisania oświadczenia.
Dowód wpłaty dołącza się do akt zbiorowych usc.

Tryb odwoławczy

Brak.

Informacje dodatkowe

Z uwagi na konieczność weryfikacji danych (m.in. ustalenia daty prawomocności wyroku rozwodowego, oznaczenia sądu oraz sygnatury akt) Interesant w momencie wypełnienia wniosku informowany jest o terminie jego realizacji.

Oświadczenie o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa można złożyć w ciągu 3 miesięcy od chwili uprawomocnienia się wyroku rozwodowego.

Właściwy do przyjęcia oświadczenia o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa jest każdy kierownik urzędu stanu cywilnego w Polsce.

Kierownik, który przyjął oświadczenie, przesyła protokół do usc miejsca sporządzenia aktu małżeństwa w terminie jednego dnia roboczego od dnia sporządzenia tego protokołu, w celu dołączenia do aktu małżeństwa wzmianki dodatkowej o nazwisku rozwiedzionego małżonka.


ZAŁĄCZNIK - KLAUZULA INFORMACYJNA

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych
na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska)

TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA - Administratorami są:

  1. Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 – odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru,

  2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul Stefana Batorego 5 – odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imienia i nazwiska


W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych w urzędzie stanu cywilnego administratorem jest: Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Kaliszu, mający siedzibę w Kaliszu
(62-800) Główny Rynek 20. DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora.
Z administratorem – Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego w Kaliszu można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora.
DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Administrator – Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Kaliszu wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email: iod@um.kalisz.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA Pani / Pana dane mogą być przetwarzane w celu:
  • sporządzenia aktu urodzenia dziecka

  • sporządzenia aktu małżeństwa

  • sporządzenia aktu zgonu

  • przyjęcia oświadczeń o uznaniu ojcostwa i realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego uznanie ojcostwa

  • przyjęcia oświadczenia rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa

  • przyjęcia oświadczeń o nazwisku pierwszego dziecka małżonków przy sporządzaniu aktu urodzenia

  • przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko jednego z małżonków będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko

  • przyjęcia oświadczeń o zmianie imienia lub imion

  • wydania zaświadczenia o stanie cywilnym

  • wydania odpisu aktu stanu cywilnego

  • wydania zaświadczenia do zawarcia małżeństwa za granicą

  • wydania zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego/wydania zaświadczenia o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego

  • sprostowania, uzupełnienia, unieważnienia aktu stanu cywilnego

  • realizacji wniosku o sporządzenie polskiego aktu stanu cywilnego na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego lub innych dokumentów potwierdzających urodzenie/małżeństwo/zgon za granicą

  • realizacji wniosku o zezwolenie na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art. 4 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy

  • realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach

  • realizacji wniosku o zmianę imienia lub nazwiska.

  • dołączenia do aktu stanu cywilnego wzmianki dodatkowej lub zamieszczenia przypisku przy akcie

  • wydania dokumentów z akt zbiorowych

  • zameldowania

  • nadania numeru PESEL.


Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL.
Pani/ Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz przepisów ustawy o zmianie imienia i nazwiska. ODBIORCY DANYCH
Kierownik urzędu stanu cywilnego udostępnia dane z rejestru stanu cywilnego wydając uprawnionym podmiotom dokumenty określone w ustawie – Prawo o aktach stanu cywilnego. Dostęp do danych mają także służby. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL. PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ Dane dotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazywane do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH Akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przechowuje przez okres: 1) 100 lat – akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu urodzenia; 2) 80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu małżeństwa i aktu zgonu. PRAWA PODMIOTÓW DANYCH Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia. ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH Pani / Pana dane do rejestru stanu cywilnego wprowadzane są przez następujące organy: - kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia, małżeństwa i zgonu oraz wprowadzający do nich zmiany; - kierownik urzędu stanu cywilnego wydający decyzję o zmianie imienia lub nazwiska.
INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o zmianie imienia i nazwiska.

Wszelkich informacji dotyczących podpisania oświadczenia o powrocie do nazwiska poprzednio noszonego można uzyskać pod nr tel. 62 5049784,  50499789, 5049782
mail - usc@um.kalisz.pl
fax - 62 5049797

Podstawa prawna

  1. art.22, art. 90 Ustawy z dnia 28.11.2014r.- Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U.2018 poz.2224 z późn. zm.) 
  2. art.59 Ustawy z dnia 25.02.1964r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U.  2017 poz. 682 z późn. zm.)

Załączniki

    Brak załączników

Dodany dnia: 2019-06-12 Przez: Kędzia Beata
Akceptowany dnia: 2019-07-02 05:24:15 Przez: Korach Ewa
Generowany dnia: 2019-07-17 07:30:03 Przez: Gość


Historia zmian

  1. Zmieniono: 2019-01-15 - 2019-07-02 05:24:15
    Przez: Korach Ewa
    Poprzednia wersja
  2. Zmieniono: 2018-06-06 - 2019-01-15 11:03:55
    Przez: Korach Ewa
    Poprzednia wersja
  3. Zmieniono: 2017-12-20 - 2018-06-08 05:55:56
    Przez: Korach Ewa
    Poprzednia wersja
  4. Zmieniono: 2017-05-19 - 2018-01-02 06:23:06
    Przez: Korach Ewa
    Poprzednia wersja
  5. Zmieniono: 2017-02-01 - 2017-05-19 11:53:32
    Przez: Korach Ewa
    Poprzednia wersja
  6. Zmieniono: 2016-05-19 - 2017-02-07 07:24:33
    Przez: Korach Ewa
    Poprzednia wersja
  7. Zmieniono: 2015-12-22 - 2016-05-19 11:34:33
    Przez: Korach Ewa
    Poprzednia wersja
  8. Zmieniono: 2015-11-17 - 2015-12-22 11:34:32
    Przez: Korach Ewa
    Poprzednia wersja
  9. Zmieniono: 2015-05-25 - 2015-11-18 08:28:03
    Przez: Korach Ewa
    Poprzednia wersja
  10. Zmieniono: 2015-03-02 - 2015-05-25 09:52:13
    Przez: Korach Ewa
    Poprzednia wersja
  11. Zmieniono: 2014-05-09 - 2015-03-06 09:07:06
    Przez: Korach Ewa
    Poprzednia wersja
  12. Zmieniono: 2013-06-26 - 2014-05-09 11:30:04
    Przez: Korach Ewa
    Poprzednia wersja