1. DANE ADRESOWE URZĘDU
Urząd Miejski w Kaliszu
Ul. Główny Rynek 20
62-800 Kalisz
2. CHARAKTERYSTYKA SYSTEMU ZARZĄDZANIA
2.1. Zakres Systemu Zarządzania
Mając na celu potrzebę doskonalenia jakości świadczonych usług
publicznych oraz zadowolenie klientów i pracowników, w Urzędzie Miejskim
w Kaliszu zadecydowano o podniesieniu efektywności i skuteczności
dotychczasowego systemu zarządzania poprzez opracowanie i wdrożenie
Systemu Zarządzania Jakością zgodnego z wymaganiami normy PN-EN ISO
9001:2009. Podstawowe założenia obowiązującego systemu zarządzania
przedstawiono poniżej.
ZAKRES SYSTEMU ZARZĄDZANIA
Realizacja usług publicznych zaspokajających potrzeby indywidualne
i zbiorowe mieszkańców Miasta Kalisza oraz innych osób i podmiotów
(klientów), w zakresie określonym przez obowiązujące przepisy.
System Zarządzania obowiązuje we wszystkich komórkach
organizacyjnych Urzędu. Podczas projektowania i budowy systemu
zarządzania zastosowano, zalecane w normie PN-EN ISO 9001:2009 podejście
procesowe. W tym celu system zarządzania Urzędu został opisany,
w kategoriach wzajemnie powiązanych ze sobą elementów – procesów.
Realizacja procesów wg określonych w dokumentacji standardów
postępowania ma zapewnić powtarzalność w zakresie jakości oraz
osiągnięcie celów założonych w Polityce Jakości.
Przyjęto następujące podstawowe definicje w ramach systemu
zarządzania:
KLIENT
- mieszkańcy Miasta oraz inne osoby fizyczne, na rzecz których Urząd realizuje usługi publiczne,
- przedsiębiorcy,
- instytucje administracji państwowej, rządowej i samorządowej,
- jednostki organizacyjne Miasta,
- inne instytucje i organizacje, w tym organizacje pozarządowe.
WYRÓB – USŁUGA
USŁUGI PUBLICZNE ZASPOKAJAJĄCE POTRZEBY INDYWIDUALNE:
wynik procedury przedsięwziętej na wniosek klienta, do realizacji
której Urząd jest zobowiązany na podstawie przepisów prawnych. Warunkiem
koniecznym uruchomienia usługi publicznej jest inicjatywa
zainteresowanego, wyrażająca się wizytą w Urzędzie lub przesłaniem
dokumentów pocztą. Standardy postępowania dotyczące wykonywania usług
publicznych zaspokajających potrzeby indywidualne, wynikają z przepisów
prawnych i zostały dodatkowo uszczegółowione poprzez opracowanie i
udostępnienie interesantom kart usług publicznych.
Na potrzeby związane z doskonaleniem, przyjęto następujące kryteria
oceny jakości usług publicznych zaspokajających potrzeby indywidualne:
- przestrzeganie terminów wynikających z przepisów prawa, z dążeniem do ich skracania,
- kultura i kompetencje urzędników,
- dostępność i jakość informacji udzielanych przez pracowników
Urzędu, w szczególności w formie: rozmów bezpośrednich i telefonicznych,
tablic informacyjnych, materiałów publikowanych na stronie
internetowej, w Poradniku Interesanta Urzędu Miejskiego w Kaliszu i w
Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu,
- dostępność formularzy wymaganych lub ułatwiających załatwienie sprawy,
- dostępność usług dodatkowych, ułatwiających załatwienie sprawy (np. możliwość dokonania wpłaty na konto),
- zapewnienie dostępności świadczonych usług osobom niepełnosprawnym poprzez likwidację barier architektonicznych,
- dbałość o infrastrukturę wykorzystywaną przez interesantów
podczas ich bezpośrednich wizyt w Urzędzie ( np. miejsca parkingowe,
możliwość skorzystania z miejsc siedzących w przypadku konieczności
dłuższego oczekiwania, dostępność sanitariatów)
USŁUGI PUBLICZNE ZASPOKAJAJĄCE POTRZEBY ZBIOROWE:
zadania realizowane w interesie mieszkańców Miasta, które wynikają z
przepisów prawnych. Usługi publiczne tego typu nie wymagają inicjatywy
ze strony zainteresowanego podmiotu, a wykonywane są z urzędu. Standardy
postępowania dotyczące wykonywania usług publicznych zaspokajających
potrzeby zbiorowe, wynikają z przepisów prawnych i są uszczegóławiane w
drodze uchwał Rady Miejskiej Kalisza oraz zarządzeń Prezydenta.
Na potrzeby związane z doskonaleniem, przyjęto następujące kryteria
oceny jakości usług publicznych zaspokajających potrzeby zbiorowe:
- zgodność z potrzebami mieszkańców, w odniesieniu do poprawy
jakości życia w kategoriach takich jak: rynek pracy i rozwój
przedsiębiorczości, opieka zdrowotna, bezpieczeństwo i porządek prawny,
infrastruktura drogowa i pozostała, komunikacja - transport publiczny,
dostęp do kultury i wypoczynku, warunki socjalne, stan środowiska, ład
przestrzenny, ochrona własności, bezpieczeństwo obrotu gospodarczego
itp.,
- adekwatność, skuteczność i efektywność wydatkowania środków publicznych,
- poszukiwanie dodatkowych źródeł finansowania, w szczególności poprzez pozyskanie środków z funduszy europejskich,
- terminowość realizacji inwestycji.
2.2. Wyłączenia
W ramach wdrożonego systemu zarządzania w zakresie normy PN-EN ISO
9001:2009 dokonano wyłączeń, odnoszących się do następujących punktów
normy:
- 7.3 Projektowanie i rozwój
Powyższe wyłączenia zostały zastosowane, z uwagi na brak
jakichkolwiek nawiązań do specyfiki funkcjonowania Urzędu. Usługi
publiczne realizowane są w oparciu o standardy wynikające
z przepisów prawa, które ściśle wyznaczają sposób realizacji zadań.
Urząd we własnym zakresie nie ma możliwości projektowania i tworzenia
nowych usług publicznych.
2.3. Dokumentacja systemu zarządzania
W skład dokumentacji systemu zarządzania wchodzą następujące dokumenty:
- Polityka Jakości,
- Księga Jakości,
- obowiązujące zarządzenia Prezydenta,
- karty usług publicznych,
- udokumentowane procedury i instrukcje postępowania wymienione w Księdze Jakości,
- dokumenty, w których przestawiono uzyskane wyniki
przeprowadzonych działań zgodnie z postanowieniami normy PN-EN ISO
9001:2009 lub dokumenty potwierdzające przeprowadzenie takich działań.
Podstawowe dokumenty systemu zarządzania, dostępne są w formie
elektronicznej na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej
Urzędu (www.bip.kalisz.pl) oraz w „Serwisie Informacyjnym Systemu
Zarządzania Jakością” na wewnętrznej stronie intranetowej Urzędu. W ten
sposób każdy pracownik ma dostęp do aktualnej dokumentacji systemu
zarządzania obowiązującego w Urzędzie.
Wszelkie dokumenty i zmiany wprowadzane do systemu bądź na stronę
Biuletynu, są zidentyfikowane i nadzorowane, a postępowanie w tym
zakresie opisane jest w procedurach procesu Nadzorowanie i doskonalenie
systemu zarządzania.
3. PROCESY SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Procesy wyspecyfikowane w ramach systemu zarządzania, oraz ich
wzajemne oddziaływania, zostały przedstawione na diagramie „MAPA
PROCESÓW” i podzielone na trzy grupy:
3.1. PROCESY NADRZĘDNE
Stanowią odzwierciedlenie najważniejszych, strategicznych zadań
Miasta realizowanych w celu zaspokojenia zbiorowych albo indywidualnych
potrzeb klientów. Najważniejszą cechą procesów nadrzędnych jest ich
ścisłe powiązanie z zamierzeniami, celami i polityką Rady Miejskiej
Kalisza, które każdorazowo wypełniają je treścią, określając w drodze
uchwał kierunki rozwoju oraz hierarchę ważności zadań. Na poziomie
dokumentacji systemu zarządzania nie są dodatkowo opisywane, z uwagi na
ogólny charakter oraz brak powtarzalności realizowanych zadań. Dla
procesów nadrzędnych nie ma potrzeby wskazywania właściciela procesu.
LISTA PROCESÓW:
- ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA
- ZARZĄDZANIE INFRASTRUKTURĄ MIASTA
- REALIZACJA POLITYKI SPOŁECZNEJ
- KREOWANIE WIZERUNKU MIASTA I URZĘDU
- WSPIERANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
- OBSŁUGA INTERESANTA
3.2. PROCESY PODSTAWOWE
Opisują najistotniejsze z punktu widzenia Urzędu działania, mające
wpływ na jakość wykonywanych zadań. Procesy podstawowe zostały opisane
poprzez:
- karty procesów zawierające, cel, imię i nazwisko
właściciela procesu, wskaźniki przyjęte do monitorowania procesu, cele
jakościowe dla wybranych usług publicznych ( tam gdzie ich określenie
było możliwe) oraz listę kart usług publicznych oraz zarządzeń
opisujących standardy obowiązujące w ramach procesu.
- karty usług publicznych, zawierające skrócony opis
poszczególnych procedur postępowania, dokumenty na wejściu i wyjściu
oraz wskazanie komórki organizacyjnej urzędu odpowiedzialnej
merytorycznie za realizację danej usługi,
- zarządzenia Prezydenta.
LISTA PROCESÓW:
- ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE
- GOSPODARKA MIENIEM
- REALIZACJA INWESTYCJI
- GOSPODARKA KOMUNALNA I MIESZKANIOWA
- OCHRONA ŚRODOWISKA
- UDZIELANIE ŚWIADCZEŃ SOCJALNYCH
- EWIDENCJA LUDNOŚCI I PROWADZENIA AKT STANU CYWILNEGO
- NADZOROWANIE WARUNKÓW PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
- REJESTROWANIE POJAZDÓW I NADAWANIE UPRAWNIEŃ DO PROWADZENIA POJAZDÓW
- OBSŁUGA INWESTORA
- OBSŁUGA PARTNERA SPOŁECZNEGO
- PROWADZENIE SPRAW GEODEZYJNYCH I KARTOGRAFICZNYCH
- ZARZĄDZANIE EDUKACJĄ
- ZARZĄDZANIE KULTURĄ I OPIEKĄ NAD ZABYTKAMI
- ZARZĄDZANIE SPORTEM I TURYSTYKĄ
Punkty normy ISO 9001 6.1 7.1 7.2 7.5 8.2 8.3
3.3. PROCESY WSPOMAGAJĄCE
Wspierające procesy podstawowe i stanowiące ich uzupełnienie. Procesy wspomagające opisane zostały poprzez:
- karty procesów zawierające, cel, imię i nazwisko
właściciela procesu, wskaźniki przyjęte do monitorowania procesu, cele
jakościowe (tam gdzie ich określenie było możliwe) oraz listę zarządzeń
Prezydenta opisujących standardy obowiązujące w ramach procesu,
- zarządzenia Prezydenta.
LISTA PROCESÓW:
- NADZOROWANIE SYSTEMU ZARZĄDZANIA
- NADZÓR NAD REALIZACJĄ ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
- NADZOROWANIE WYDATKOWANIA ŚRODKÓW PUBLICZNYCH
- ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI
- OBSŁUGA ADMINISTRACYJNA URZĘDU
- OBSŁUGA INFORMATYCZNA
- GROMADZENIE ŚRODKÓW BUDŻETOWYCH
Kryterium identyfikacji procesów i procedur systemu zarządzania
były te elementy systemu, które mają istotny wpływ na uzyskanie
satysfakcji klientów oraz zapewnienie powtarzalnej jakości zadań
realizowanych przez Urząd. Karty procesów stanowią integralną część
Księgi Jakości.
Punkty normy ISO 9001 4.1 4.2 5.1 5.2 5.3 5.4 5.5 5.6 6.2 6.3 6.4 7.4 8.2 8.3 8.4 8.5
4. SYSTEM ZARZĄDZANIA - UZUPEŁNIENIE
4.1. Podstawowe uprawnienia i odpowiedzialności
Zakres zadań, odpowiedzialność i uprawnienia są opisane w następujących dokumentach:
- zakresach czynności i opisach stanowisk pracy pracowników,
- „Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Miejskiego w Kaliszu” oraz w pozostałych zarządzeniach Prezydenta,
- uchwałach Rady.
Prezydent w zakresie systemu zarządzania odpowiada za:
- weryfikację i zatwierdzanie kierunków rozwoju systemu zarządzania,
- przeprowadzanie przeglądów dokonywanych przez kierownictwo,
- zatwierdzanie celów i Polityki Jakości,
- zatwierdzanie i wydawanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi zasadami systemu zarządzania,
- współpracę z Pełnomocnikiem ds. Systemu Zarządzania Jakością,
- zapewnienie zasobów niezbędnych dla realizacji polityki systemu zarządzania.
Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Jakością odpowiada za
realizację działań wynikających z kompetencji udzielonych zarządzeniami
Prezydenta.
Właściciele procesów odpowiadają w zakresie wskazanym w zarządzeniu powołującym ich do pełnienia funkcji.
Kierujący komórkami organizacyjnymi odpowiadają za:
- utrzymywanie i doskonalenie systemu zarządzania oraz realizację wskazanych celów w podległych sobie obszarach,
- zapewnienie zrozumienia założeń polityki przez podległych im pracowników,
- identyfikację potrzeb szkoleniowych w podległej komórce,
- wyznaczenie w podległych zespołach osób odpowiedzialnych za
realizację wniosków wynikających z przeglądów systemu zarządzania oraz
auditów wewnętrznych,
- nadzór nad sporządzanymi w komórce organizacyjnej zapisami,
- wskazywanie w opisach stanowisk pracy celów zgodnych celami zawartymi w Polityce Jakości i kartach procesów.
Przedstawiciel kierownictwa
Przedstawicielem kierownictwa w zakresie systemu zarządzania jest
Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Jakością podlegający bezpośrednio
Prezydentowi.
4.2. Wdrożenie Polityki jakości
Polityka Jakości została opracowana i zatwierdzona przez
Prezydenta. Postanowienia zawarte w Polityce mają swoje odzwierciedlenie
w celach poszczególnych procesów, oraz celach
i zadaniach ustanawianych dla poszczególnych szczebli i funkcji w
organizacji podczas przeglądów systemu. Cele są określone,
dokumentowane, okresowo przeglądane i aktualizowane przez najwyższe
kierownictwo Urzędu. Wszyscy pracownicy Urzędu zostali zapoznani z
treścią Polityki Jakości. Treść polityki dostępna jest w Serwisie
Systemu Zarządzania Jakością oraz wybranych pomieszczeniach Urzędu.
4.3. Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna
Najważniejsze ustalenia dotyczące bieżącej działalności Urzędu są
komunikowane w formie zarządzeń wydawanych przez Prezydenta. Komunikacja
wewnętrzna oparta jest ponadto na informacjach przekazywanych pocztą
elektroniczną, korespondencją wewnętrzną, ustnie
i telefonicznie. W zakresie spraw związanych z funkcjonowaniem
systemu zarządzania podstawowym kanałem przekazywania informacji, są
komunikaty dostępne w „Serwisie Informacyjnym Systemu Zarządzania
Jakością”.
4.4. Środowisko pracy
Środowisko pracy niezbędne do osiągnięcia zgodności z wymaganiami
jest określone i nadzorowane w odniesieniu do obowiązujących wymagań
prawnych. Nadzór nad poszczególnymi elementami środowiska pracy sprawują
kierownicy komórek organizacyjnych oraz Specjalista ds. BHP. Pracownicy
zobowiązani są do przestrzegania zasad zawartych w opracowanych w tym
zakresie dokumentach wewnętrznych.
4.5. Ocena skuteczności szkoleń
Ocenie skuteczności podlegają szkolenia zewnętrzne, trwające 2 dni
lub dłużej. Ocena dokonywana jest przez bezpośredniego przełożonego, w
terminie do 2 miesięcy od zakończenia szkolenia. Wyniki oceny, w formie
ankiet, przechowywane są w Wydziale Organizacyjnym. Ocenie nie podlegają
szkolenia organizowane przez stowarzyszenia lub organizacje, których
członkiem jest Miasto oraz szkolenia, w których uczestniczyli kierujący
komórkami organizacyjnymi.
4.6. Ocena dostawców
W zakresie dostaw mających wpływ na jakość, ocena dostawców
prowadzona jest dla wykonawców biorących udział w zamówieniach
publicznych w jednym z trybów określonych przez prawo zamówień
publicznych, w następujących obszarach:
- inwestycji – w zakresie projektowania oraz robót budowlanych,
- dostarczania materiałów promocyjnych,
- przygotowania operatów szacunkowych,
- badań profilaktycznych dla mieszkańców (finansowanych przez Urząd),
- wykonywania prac geodezyjnych,
- usług w zakresie dostawy i serwisu urządzeń biurowych oraz telekomunikacyjnych.
Dodatkowo ocenie podlegają dostawcy zewnętrznych usług
szkoleniowych, bez względu na tryb udzielenia zmówienia. Podstawą oceny
są ankiety wypełniane przez uczestników szkoleń.
Z wyjątkiem dostawców szkoleń, ocena wykonywana jest na podstawie
analizy zrealizowanych dostaw w odniesieniu do warunków zaproponowanych w
ofercie i potwierdzonych w zamówieniu lub umowie. Zapisem z oceny
dostawców jest lista dostawców oraz wszelka zgromadzona na ich temat
dokumentacja podręczna.
4.7. Własność klienta – ochrona danych osobowych
Własność klienta w Urzędzie jest zidentyfikowana i nadzorowana. W
systemie zarządzania jako podstawowe kategorie własności klienta
określono:
- dane osobowe. Zgodnie z obowiązującymi przepisami
prawnymi zostały wprowadzone określone standardy przetwarzania oraz
zabezpieczenia posiadanych przez urząd danych osobowych (Polityka
Bezpieczeństwa Informacji Urzędu Miejskiego w Kaliszu oraz Instrukcja
zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych w
Urzędzie Miejskim w Kaliszu).
- oryginały dokumentów. Nadzór nad tą kategorią
własności Klienta realizowany jest w ramach ogólnego nadzoru nad
dokumentami wynikającego z instrukcji kancelaryjnej.
Działania podejmowane w przypadku utraty lub uszkodzenia danych
lub oryginałów dokumentów, prowadzone są w porozumieniu z klientem, a
zagubienie, uszkodzenie lub zniszczenie danych/ dokumentów traktowane
jest jako działanie niezgodne w systemie zarządzania i obsługiwane
procedurą nadzorowania usługi niezgodnej i niezgodności.
4.8. Badanie satysfakcji klienta
W celu uzyskania informacji dotyczących percepcji klientów, w
oparciu o wzór ankiety zatwierdzony przez Wydział Organizacyjny,
systematycznie prowadzone jest badanie ankietowe. Minimalna wielkość
próby, określona została na poziomie 60 ankiet na rok. Wyniki badania są
analizowane i wraz z wnioskami przedstawiane najwyższemu kierownictwu. W
formie określonej przez Pełnomocnika ds. Systemu Zarządzania Jakością,
wyniki analizy udostępniane są wszystkim pracownikom. Wyniki badania
ankietowego, stanowią w Urzędzie istotny wskaźnik nadzorowania jakości
usług publicznych. Metodyka prowadzenia badań ankietowych, uwzględnia
wymagania punktu 7.6 normy.
4.9. Monitorowanie procesów
Dla pomiaru i monitorowania procesów podstawowych i
wspomagających, ustanowiono wskaźniki lub cele jakościowe. Za
monitorowanie wskaźników odpowiedzialni są właściciele procesów (we
współpracy z odpowiednimi pracownikami merytorycznymi). Informacje o
wartości wskaźnika zbierane są okresowo, przy czym każdorazowo na
przegląd Systemu Zarządzania Jakością. Z uwagi na specyfikę wskaźników,
cele jakościowe (liczbowe wartości oczekiwane) ustala się tam gdzie jest
to uzasadnione i znajduje praktyczne zastosowanie. Interpretacja
wartości wskaźnika jest dokonywana w odniesieniu do danych
historycznych.
4.10. Audity wewnętrzne jakości i przeglądy zarządzania
Audity wewnętrzne w Urzędzie, stanowią podstawowe narzędzie oceny
skuteczności i efektywności systemu. Prowadzone są w oparciu o roczny
program auditów przez pracowników, posiadających odpowiednie
przygotowanie w zakresie wymagań norm PN-EN ISO 9001:2009 oraz metod
auditowania. Na podstawie wyników auditów podejmuje się działania
korygujące i zapobiegawcze oraz wdraża rozwiązania doskonalące
funkcjonowanie systemu w poszczególnych jego obszarach.
W przypadku pojawienia się usługi niezgodnej pracownicy
zobowiązani są postępować zgodnie
z udokumentowaną procedurą, która ma zapewnić odpowiednią metodykę
działania uwzględniającą charakter oraz rzeczywiste i potencjalne
skutki stwierdzonej niezgodności. Po zrealizowaniu działań korekcyjnych,
na podstawie analizy przyczyn niezgodności uruchamiane są kolejne
działania systemowe. W ramach tego procesu obsługiwane są niezgodności
zidentyfikowane i zgłoszone przez pracowników Urzędu.
Wyniki z przeprowadzonych auditów wewnętrznych obok informacji
zwrotnych od klienta, oceny funkcjonowania procesów i zgodności wyrobu
oraz statusu działań korygujących i zapobiegawczych, stanowią podstawowe
dane wejściowe do przeglądu systemu zarządzania dokonywanego przez
najwyższe kierownictwo urzędu. Przegląd inicjuje Pełnomocnik ds. Systemu
Zarządzania Jakością i przeprowadza Prezydent. Pełnomocnik organizuje
przeprowadzenie przeglądu.
Celem przeglądu jest zapewnienie ciągłej przydatności i
efektywności systemu oraz wskazanie kierunków jego rozwoju i zaleceń
dotyczących doskonalenia. W trakcie przeglądu ustanawiane są cele i
zadania dotyczące systemu zarządzania dla odpowiednich funkcji i
szczebli w organizacji. Powyższe ustalenia wraz ze wskazaniem osób
odpowiedzialnych, dokumentowane są w sprawozdaniu z przeglądu. Zasady i
tryb postępowania podczas organizowania, przeprowadzania
i dokumentowania przeglądu ustala każdorazowo Pełnomocnik.
4.11. Działania korygujące i zapobiegawcze
Działania korygujące i zapobiegawcze prowadzone są zgodnie z
wymaganiami udokumentowanej procedury. Rozwiązywanie problemów realizuje
się poprzez analizę przyczyn niezgodności lub potencjalnych
niezgodności oraz podejmowanie działań, mających na celu trwałe ich
wyeliminowanie. Jeżeli realizacja działań wymaga zaangażowania
pracowników z różnych komórek organizacyjnych, to propozycję działań
zatwierdza do realizacji Prezydent ewentualnie Pełnomocnik.
4.12. Nadzorowanie dokumentacji
Zasady związane z nadzorowaniem dokumentacji wynikają z:
- obowiązującej instrukcji kancelaryjnej,
- Procedury wydawania i nadzorowania zarządzeń Prezydenta Miasta Kalisza,
- Regulaminu Organizacyjnego,
- Procedury nadzorowania i aktualizacji Kart Usług Publicznych,
- przepisów szczególnych.
4.13. Nadzorowanie zapisów
Zasady związane z oznaczaniem, przechowywaniem, wyszukiwaniem i
dysponowaniem zapisami, wynikają z obowiązującej instrukcji
kancelaryjnej – stanowiącej procedurę w rozumieniu normy. Zapisy są
identyfikowane na podstawie przepisów prawnych i klasyfikowane na
podstawie Rzeczowego Wykazu Akt.
5. WYDAWANIE I AKTUALIZOWANIE KSIĘGI JAKOŚCI
Księga jakości jest wydawana przez Pełnomocnika ds. Systemu
Zarządzania Jakością. Głównym kanałem dystrybuowania księgi jest „Serwis
Informacyjny Systemu Zarządzania Jakością” oraz Biuletyn Informacji
Publicznej.
Dopuszcza się możliwość przekazania księgi w formie papierowej pod warunkiem:
- stworzenia i zarejestrowania kopii księgi,
- przekazania pracownikowi za pokwitowaniem.
Załączniki do księgi tzn. karty procesów mogą być aktualizowane niezależnie od samej księgi.
Oryginał księgi znajduje się w Wydziale Organizacyjnym, który
dodatkowo przechowuje dokument
w formie elektronicznej. Za aktualizację księgi odpowiedzialny
jest Pełnomocnik ds. SZJ i tylko on uprawniony jest do wprowadzania
zmian na podstawie uprawnień wynikających z odpowiednich zarządzeń.
6. SPIS NAJWAŻNIEJSZYCH DOKUMENTÓW SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
- „Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego w Kaliszu” stanowiący załącznik do zarządzenia nr 362/2010 Prezydenta Miasta Kalisza z dnia 1 września 2010 r. w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego (j.t. zarządzenie Nr 127/2012 Prezydenta Miasta Kalisza z dnia 23 marca 2012r. z późn. zm. );
- Zarządzenie nr 271/2009 Prezydenta Miasta Kalisza z dnia 23 czerwca 2009 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika ds. Systemu Zarządzania Jakością oraz zespołu wdrożeniowego;
- Zarządzenie nr 461/2009 Prezydenta Miasta Kalisza z dnia 23 października 2009 r. w sprawie: wdrożenia, utrzymania i doskonalenia Systemu Zarządza Jakością w Urzędzie Miejskim w Kaliszu zgodnego z normą PN-EN ISO 9001:2009;
- „Procedura wewnętrznych auditów Systemu Zarządzania Jakością (NS-01)” stanowiąca załącznik do zarządzenia nr 458/2009 Prezydenta Miasta Kalisza z dnia 21 października 2009 r. w sprawie wprowadzenia procedury wewnętrznych auditów Systemu Zarządzania Jakością (NS-01);
- „Procedura działania korygujące i zapobiegawcze (NS-02)” stanowiącą załącznik do zarządzenia nr 462/2009 Prezydenta Miasta Kalisza z dnia 23 października 2010 r. w sprawie wprowadzenia procedury działania korygujące i zapobiegawcze (NS-02);
- „Procedura nadzorowania niezgodności i usługi niezgodnej (NS-03)” stanowiąca załącznik do zarządzenia nr 460/2009 Prezydenta Miasta Kalisza z dnia 23 października 2009 r. w sprawie wprowadzenia procedury nadzorowania niezgodności i usługi niezgodnej (NS-03);
- Zarządzenie nr 658/2013 Prezydenta Miasta Kalisza z dnia 31 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia i określenia zasad funkcjonowania Serwisu Informacyjnego Systemu Zarządzania Jakością oraz tworzenia i aktualizowania w nim Kart Usług Publicznych i innej dokumentacji SISZJ (NS-04);
- Zarządzenie nr 497/2009 Prezydenta Miasta Kalisza z dnia 12 listopada 2009 r. w sprawie ustanowienia właścicieli procesów (z późn.zm.);
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. Nr 14, poz. 67 z późn. zm.).
- „Procedura tworzenia i obiegu zarządzeń Prezydenta Miasta Kalisza” stanowiąca załącznik do zarządzenia nr 2/2013 Prezydenta Miasta Kalisza z dnia 3 stycznia 2013 r. w sprawie wprowadzenia procedury tworzenia i obiegu zarządzeń Prezydenta Miasta Kalisza.